eskisehirsaglikcalisanlaridern@gmail.com

PROBİYOTİKLER VE ZAYIFLAMAYA ETKİSİ – HAZIRLAYAN: DYT SÜMEYYE EROĞLU

PROBİYOTİKLER ve ZAYIFLAMAYA ETKİSİ

Probiyotik nedir ?
Probiyotikler, vücudun bağırsak sisteminde olumlu etkiler gösteren mikroorganizmalardır. Çoğunluklu olarak bakterilerden oluşan probiyotikler aslında tükettiğimiz birçok besinin de içinde bulunur. Probiyotiklerin taşıdığı özellikler farklılık gösterse de genel olarak şöyledir;
– Bağırsak yüzeyine tutunabilmelidir.
– Güvenli olmalıdır, yan etkisi az olmalıdır.
– Olumsuz çevre koşullarından etkilenmemelidir.
– Karsinojenik (kanser yapan) etki göstermemelidir.
– Antimikrobiyal etki göstermelidir.
– Antibiyotiklere dirençli olmalıdır (probiyotikler, antibiyotiğe bağlı olarak çıkan hastalıklarda kullanılabildiği için bağırsaktaki antibiyotiklerden etkilenmemelidir).
– İlave edilecekse ilave edildiği gıdanın kalitesini düşürmemelidir.
Probiyotik içeren besinlere örnek olarak yoğurt, ayran, kefir, peynir verilebilir.
Probiyotiklerin vücutta etkileri nelerdir?
Probiyotiklerin insan vücuduna birçok yararlı etkisi vardır. Bağışıklık sistemi, anne sütü, alerjik reaksiyonlar, bağırsak sistemi gibi konularda karşımıza probiyotikler çıkabilir. Hatta bir süredir probiyotiklerin zayıflamaya yardımcı olabileceği iler sürülüyor, tartışılıyor.



- Anne sütü proteininin emilimini artırıcı etkileri vardır.


- Tümör ve enfeksiyon oluşumuna karşı savunma mekanizmasını güçlendirir.


- Antioksidan etkisi vardır, zararlı parazitlere karşı koruma etkisi üretir. 
- Kan lipit (kolesterol) düzeylerinin düşmesine yardımcı olur.


- Laktoz sindirimini kolaylaştırır.



Laktoz intoleransı : Vücutta laktaz enziminin yetersizliği veya salınamaması sebebiyle laktozun sindirilememesi veya kısmi sindirilmesidir. İshal, gaz, kramp, şişkinlik şeklinde seyreder. Akdeniz ülkelerinde yaşayan insan ırklarında sıklıkla görülür. Ülkemizde de laktoz intoleransı yaşayan bireylerin sayısı oldukça fazladır.



Prebiyotik nedir ?



Prebiyotikler, probiyotiklerin çoğalmasını  sağlayan besin ögeleridir. Soğan, sarımsak, buğday ve pırasa örnek olarak verilebilir.



Zayıflamada probiyotikler etkili mi ?



Obezite hastalığında probiyotiklerin etkililiği araştırılmaktadır. Yapılan bir çalışmada ; obez çocuklardan oluşan 40 kişilik topluluk iki gruba ayrılmıştır. Bir gruba sadece diyet tedavisi uygulanırken diğer grubu diyet ve probiyotik uygulaması yapılmıştır. İlk grupta %64 oranında ağırlık kaybetme başarısı sağlanırken ikinci grupta %71 oranında olmuştur. Araştırmacılar probiyotiklerin etkililiğini kaydetmiştir. 

Doktora tezi çerçevesinde yapılan bir diğer çalışmada, probiyotiklerin ve prebiyotiklerin diyetle enerji alımını azaltacağı araştırmacı tarafından savunulmuştur. 

Bağırsak mikrobiyotası ile ilgili olarak yapılan bir araştırmada; iştah sinyali, enerji metabolizmasının düzenlenmesi, yağ depolanması, kısa zincirli yağ asidi oluşumu gibi mekanizmalarla obeziteye katkıda olabileceği tartışılmıştır. 

Farklı bir çalışmada probiyotik kullanımının florayı (bağırsak) dengelediği ve kilo kaybetmeye yardımcı olduğu belirtilmiştir ancak konuyla ilgili büyük araştırmalara ihtiyaç olduğu eklenmiştir. 

Yanlış beslenmenin, farmakolojik etkilerin veya diğer çevresel etkenlerin bağırsak florasını bozduğunu söyleyebiliriz. Sigara tüketimi, işlenmiş gıdaların günlük beslenmede sıklıkla yer alması, alkol tüketimi, stres, şeker tüketiminin olması gerekenden fazla olması bağırsak florasına hasar verir.



Hipokrat der ki : Bütün hastalıklar bağırsakta başlar, bağırsak hasta ise vücudun geri kalanı da hastadır.



Bağırsak floranızı koruyacağınız ‘iyi beslenme’ dileklerimle …



Diyetisyen Sümeyye EROĞLU

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

%d blogcu bunu beğendi: